Please use this identifier to cite or link to this item: https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/12933
Title: Communication factors of socio-culture development in the conditions of the modern information society
Other Titles: Комунікаційні фактори розвитку соціокультури в умовах сучасного інформаційного суспільства
Authors: Липченко, Тетяна Степанівна
Вербицький, Петро Станіславович
Keywords: соціокультура культура масова культура мас-медіа комунікація socio-culture culture mass culture mass media communication
Issue Date: 2023
Publisher: Наукові записки Львівського університету бізнесу та права
Series/Report no.: Серія економічна. Серія юридична;36;
Abstract: Розглянуто особливості комунікаційних факторів, якими є засоби масової інформації, на розвиток соціокультури в сучасному інформаційному суспільстві. Соціокультура розуміється як поєднання соціальних зв'язків і культури, розкриття соціальної сутності культури. Залучення людини до культури передбачає діяльність, результатом якої є наявність позитивних змін у соціальній, духовній, економічній сферах суспільства. Інформаційне суспільство є неодмінною характеристикою сучасного людського життя, ресурсами якого є інформація, знання та інформаційно-комунікаційні технології. В антропологічному розумінні певний тип особистості формується в процесі культурної діяльності та за її сприяння. Охарактеризовано зародження та становлення масової культури у світі, що припадає на останню чверть ХІХ ст. В еволюції свідомості сучасної людини залежно від ціннісних орієнтацій і рівня розвитку її потреб можна виділити п’ять етапів. Основним чинником розвитку сучасної культури є тенденція до певної одноманітності, стандартизації, яка є основною характеристикою масової культури і створюється цілеспрямовано. Витоки масової культури сягають епохи індустріалізації. Проаналізовано комунікаційні засоби формування масової соціальної культури та їх зміст. Вирішальним моментом становлення масової культури став розвиток телебачення, якому передував бурхливий розвиток преси. Майже одночасно набуло поширення радіо, яке як засіб мовлення виконувало на Заході три основні функції: трансляція новин, відтворення популярної музики, реклама товарів і послуг. В умовах війни з росією, правомірно в Україні на перше місце поставити завдання духовноморального виміру. Окреслено вплив культури спілкування (постмодернізму) на розвиток журналістики. Ознаки постмодернізму в журналістиці: інтертекстуальність, переосмислення елементів культури минулого (наприклад, пародія та іронія) як правильна форма прояву постмодернізму, багаторівнева організація тексту, прийом гри. The peculiarities of communication factors, which are the mass media, on the development of socio-culture in the modern information society are considered. Socio-culture is understood as a combination of social links and culture, disclosure of the social essence of culture. Involvement in human culture provides activities that result in the presence of positive changes in the social, spiritual, economic spheres of society. The information society is an essential characteristic of modern human life, the resources of which are information, knowledge and information and communication technologies. In the anthropological sense, a certain type of personality is formed in the process of cultural activity and with its assistance. The origins and formation of mass culture in the world, which dates back to the last quarter of the 19th century are described. There are five stages in the evolution of the modern human consciousness, depending on the values and the level of his or her needs development. The main factor in the development of modern culture is the tendency to certain uniformity, standardization, which is the main characteristic of mass culture and which is created purposefully. The origins of mass culture date back to the era of industrialization. The means of communication of mass social culture formation and their content are analysed. The decisive moment for the formation of mass culture was the development of television, preceded by the rapid development of the press. Almost simultaneously, radio became widespread, which, as a means of broadcasting, carried out three main functions in the West: broadcasting news, reproducing popular music, and advertising goods and services. In the conditions of the Ukrainian state, which has become especially relevant in the context of the war with Russia, it is legitimate to choose the tasks of the spiritual and moral dimension to come first. The influence of communication culture (postmodernism) on the development of journalism is outlined. The signs of postmodernism in journalism: intertextuality, rethinking the elements of the culture of the past (e.g., parody and irony) as a correct form of manifestation of postmodernism, multilevel organization of the text, the method of the game.
Description: Lypchenko T. Communication factors of socio-culture development in the conditions of the modern information society / Lypchenko T., Verbytskyi P. // Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. - Серія економічна. Серія юридична. - 2023. - Вип. 36. - С. 44-51.
URI: https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/12933
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Communication factors of socio-culture development in the conditions of the modern information society_Lypchenko_Verbytskyi.pdfLypchenko T. Communication factors of socio-culture development in the conditions of the modern information society / Lypchenko T., Verbytskyi P. // Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. - Серія економічна. Серія юридична. - 2023. - Вип. 36. - С. 44-51.586.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.