Please use this identifier to cite or link to this item: https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/14515
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorІванченко, Марія Юріївна-
dc.date.accessioned2024-11-09T10:54:30Z-
dc.date.available2024-11-09T10:54:30Z-
dc.date.issued2024-10-30-
dc.identifier.citationIndex Copernicus International (Республіка Польща), наукових фахових видань (категорія Б),en_US
dc.identifier.issn2617-3921-
dc.identifier.urihttps://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/14515-
dc.descriptionДослідження вербалізованих одиниць пам’яті та відношень між ними є ефективним способом реконструкції мовної свідомості. Асоціативний експеримент вважається надійним способом вивчення специфіки мовної свідомості носіїв мови, оскільки являє собою вербально-асоціативну мережу, яка дає змогу дослідити закладені у підсвідомості людини зв’язки із різними об’єктами та поняттями зовнішнього світу. Асоціативний профіль слова-стимулу – це фрагмент образу світу того чи іншого етносу, відображеного у свідомості «середнього» носія культури, його мотивів та оцінок і, відповідно, його культурних стереотипів. Вербальні реакції, вказують на зміст, що входить до національного ментального образу конкретного концепту. Асоціативний експеримент дозволив виявити вербальні, тобто лексичні матеріалізовані реакції респондентів на слово-стимул betrayal. Отримані реакції дають вербалізоване представлення досліджуваного концепту відображене та закріплене у свідомості носія мови.en_US
dc.description.abstractThe study of verbalized memory units and the relationships between them is an effective way of reconstructing language consciousness. The associative experiment is a reliable way of studying the specifics of native speakers’ language consciousness, as it is a verbal-associative network that helps to explore the connections with various objects and concepts laid down in a person's subconscious. The associative profile of the word-stimulus is a fragment of the ethnic group world image, reflected in the consciousness of the "average" culture bearer, his motives and assessments and, accordingly, his cultural stereotypes. Verbal reactions indicate the content included in the national mental image of a specific concept. The associative experiment made it possible to reveal verbal, that is, lexically materialized reactions of respondents to the word-stimulus betrayal. The received reactions give a verbalized representation of the researched concept reflected and fixed in the consciousness of the native speaker. The results of the conducted experiment show that the concept BETRAYAL is associated primarily with a traitor in the English language consciousness. The English clearly identify the subjects of betrayal – these are specific persons (historical, public, political figures, heroes of cartoons and literary works) with whom the objects of betrayal were in a close, trusting relationship. The characteristic features of traitors are treachery, lack of empathy, and the desire to hurt deliberately. The motivation behind the behavioral scenarios of such persons is deception, fraud, and the search for personal gain. In the language consciousness of English speakers, such behavior is verbalized as a shameful act, a crime that must be punished. Betrayal causes negative emotions, and is characterized as harmful, destructive, disgusting.en_US
dc.description.sponsorshipnoneen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherСучасні дослідження з іноземної філологіїen_US
dc.relation.ispartofseriesФілологія;2(26)-
dc.subjectасоціативний експеримент, мовна свідомість, концепт, вербалізація, асоціація.en_US
dc.subjectassociative experiment, language consciousness, concept, verbalization, association.en_US
dc.titleКонцепт BETRAYAL в англійській мовній свідомості: асоціативний аспектen_US
dc.title.alternativeThe concept of BETRAYAL in English language consciousness: associative aspecten_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
407-Текст статті-1177-1-10-20241016.pdfarticle292.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.