Please use this identifier to cite or link to this item: https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/14981
Title: Теоретичні засади ефективних комунікацій в організації як дієвого управління підприємством
Other Titles: Theoretical principles of effective communications in the organization as active management of the enterprise
Authors: Балаш, Лілія Ярославівна
Лисюк, Ольга Володимирівна
Бінерт, Олеся Василівна
Ковальчук, Олег Ігорович
Keywords: communication process
management efficiency
information
ефективність управління
Issue Date: 22-Aug-2024
Publisher: Ефективна економіка. Київ. 2024
Citation: Л. Я. Балаш, О. В. Лисюк, О. В. Бінерт, О. І. Ковальчук Теоретичні засади ефективних комунікацій в організації як дієвого управління підприємством. Ефективна економіка №8. Київ. 2024
Series/Report no.: Ефективна економіка. Київ. 2024;№8
Abstract: In the article, the authors reveal the essence of the concept of communications. The concept of communications as a primary condition for effective management of organizations is considered. It is argued that the communication process plays an important role in enterprise management. The main attention is focused on the concept of the communication process of effective management of personnel and its role and importance in ensuring the competitiveness of the enterprise. We proposed a definition of the concept of "communication" in accordance with the economic aspect with the selection of structural units of the essential component of the concept. It has been proven that the main component that unites all structural units of the concept of "communication" is information. The defining concepts are singled out, which allow us to classify the definition of the concept of "communication" proposed by scientists. As a result of the analysis of many literary and scientific sources, we came to the conclusion that the lack of a systematic evaluation approach is the defining drawback of the existing approaches to the formation of the communication process at the enterprise. We proposed to consider the communication support of the management activities of the company's personnel from the position of a structural approach, with the aim of leveling the shortcomings of the existing approaches. It has been determined that the issues of communication theory and its classification require clarification in accordance with informational and global development, process management and interpersonal interactions in enterprises are still insufficiently studied. In the conditions of modern economic development, the primary role of electronic communications for accelerating the exchange of information and making managerial decisions has been proven. Also it has been proven that internal and external communications differ in the method of application of the organization of external communications, interpersonal communications and internal organizational communications. When writing the article, the method of dialectical knowledge was used, a descriptive method through which categories can be characterized, their impact on management; the method of comparison during conducting research on the category of "communications" and its classification. The practical value of the study lies in the use of the findings by enterprises of the economic sector in their activities
Description: У статті авторами розкрито сутність поняття комунікацій. Розглянуто концепцію комунікацій як першочергової умови ефективного менеджменту організацій. Аргументовано, що комунікаційний процес відіграє вагому роль в управлінні підприємством. Основну увагу зосереджено на понятті комунікаційного процесу ефективного забезпечення управлінської діяльності персоналу та її роль і вагомість в забезпеченні конкурентоздатності підприємства. Нами запропоновано визначення поняття «комунікації» відповідно до економічного аспекту з виділенням структурних одиниць сутнісної складової поняття. Доведено, що основною складовою яка об’єднує усі структурні одиниці поняття «комунікація», є інформація. Виокремлено визначальні поняття які дозволяють класифікувати запропоновані науковцями визначення поняття «комунікація». У результаті аналізу багатьох літературних та наукових джерел нами зроблений висновок, що визначальними недоліками, уже існуючих підходів стосовно формування комунікаційного процесу на підприємстві, є відсутність системного підходу оцінювання. Нами запропоновано розглядати комунікаційне забезпечення управлінської діяльності персоналу підприємства з позиції структурного підходу, з ціллю нівелювання недоліків існуючих підходів.
URI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.8.34
https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/14981
Appears in Collections:2024..



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.