Please use this identifier to cite or link to this item: https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/5284
Title: Управління освітніми проектами в безпеко-орієнтованих системах засобами віртуального ситуаційного центру
Other Titles: MANAGEMENT OF EDUCATIONAL PROJECTS IN SECURITY-ORIENTED SYSTEMS BY MEANS OF THE VIRTUAL SITUATIONAL CENTER
УПРАВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫМИ ПРОЕКТАМИ В БЕЗОПАСНОСТЬ-ОРИЕНТИРОВАНЫХ СИСТЕМАХ СРЕДСТВАМИ ВИРТУАЛЬНОГО СИТУАЦИОННОГО ЦЕНТРА
Authors: Зачко, Олег Богданович
Кобилкін, Дмитро Сергійович
Keywords: освітні проекти
безпеко-орієнтовані системи
управління програмами
інформаційні технології
проектний офіс
educational projects
security-oriented systems
program management
information technologies
Issue Date: 2018
Publisher: Зачко О. Б. Управління освітніми проектами в безпеко-орієнтованих системах засобами віртуального ситуаційного центру / О. Б. Зачко, Д. С. Кобилкін // Електронне наукове фахове видання "Інформаційні технології і засоби навчання". – Київ, 2018. – № 65. – С. 12 – 24.
Citation: Зачко О. Б. Управління освітніми проектами в безпеко-орієнтованих системах засобами віртуального ситуаційного центру / О. Б. Зачко, Д. С. Кобилкін // Електронне наукове фахове видання "Інформаційні технології і засоби навчання". – Київ, 2018. – № 65. – С. 12 – 24.
Abstract: In the article a thorough analysis of the conducted researches on the implementation of information and web-technologies in educational projects has been conducted. It allowed to form the problems of the formation of a safe-oriented culture and to form the relevance of conducting research on the implementation of an educational project for the creation of a virtual situational centre. The profiling of project mission of "Virtual situational centre for the formation of a security-oriented culture" which defines the main vectors of the project's development was formulated and described. For creation of virtual situational centre online platform for the development of a security-oriented culture, the Moodle system has been used. The use of this system, distributed under the GPL license and verified by international practice, is a significant advantage of using the virtual situational centre for formation of a security-oriented culture, in addition to provide efficient access to electronic teaching materials at a user-friendly time. The main criteria of educational projects functioning effectiveness are determined, which allow to substantiate the configuration of educational projects in the system of vocational education. The communicational model of project management of a virtual situational centre implementation, which describes the dependencies of creating a virtual situational centre and the functioning of its components, has been formed. The influence of the project environment on the project of a virtual situational centre creating and the consequences of its influence on the success of the centre’s implementation was explored. Practical results from the implementation of the educational project of the virtual situational centre are described and the didactic possibilities of using the online platform of the centre are presented. There are formed the additions to the terminology database of management the projects, programs and portfolios of projects by introducing new definitions. The result of the study is the implementation of an Internet platform with educational projects for specialists in the civil protection service, which will form a safe-oriented culture and promote the implementation of cross-border projects for the integration of the civil protection system of Ukraine into European security structures to ensure the safety of the vital activities of the population and territories.
Description: У статті проведено ґрунтовний аналіз проведених досліджень з упровадження інформаційних і web-технологій в освітніх проектах, що дозволило сформувати проблематику формування безпеко-орієнтованої культури і сформувати актуальність проведення дослідження щодо реалізації освітнього проекту створення віртуального ситуаційного центру. Сформовано й описано профілювання місії проекту «Віртуальний ситуаційний центр формування безпеко-орієнтованої культури», яке визначає основні вектори розвитку проекту. Для створення онлайн-платформи віртуального ситуаційного центру формування безпеко-орієнтованої культури використано систему Moodle. Використання даної системи, що розповсюджуються по ліцензії GPL і перевірено світовою практикою, є суттєвою перевагою використання віртуального ситуаційного центру формування безпеко-орієнтованої культури, у доповненні із забезпеченням ефективного доступу до електронних навчальних матеріалів у зручний для користувача час. Визначені головні критерії ефективності функціонування освітніх проектів, які дозволяють обґрунтовувати конфігурацію освітніх проектів у системі професійно-технічної освіти. Сформована комунікаційна модель управління проектом упровадження віртуального ситуаційного центру, що описує залежності створення віртуального ситуаційного центру та функціонування його компонентів. Досліджено вплив проектного середовища на проект створення віртуального ситуаційного центру і наслідки його впливу на успіх упровадження центру. Описано практичні результати від упровадження освітнього проекту віртуального ситуаційного центру і презентовані дидактичні можливості використання онлайнплатформи центру. Сформовані доповнення до термінологічної бази з управління проектами, програмами і портфелями проектів шляхом уведення нових означень. Результатом проведеного дослідження є впровадження проекту Інтернет-платформи з освітніми проектами для фахівців служби цивільного захисту, що формуватимуть безпекоорієнтовану культуру і сприятиме реалізації транскордонних проектів інтеграції системи цивільного захисту України в європейські безпекові структури із забезпечення безпеки життєдіяльності населення і територій.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/5284
Appears in Collections:2018
2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2237-10250-1-PB.pdf428.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.