Please use this identifier to cite or link to this item:
https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/6250
Title: | ОСОБЛИВОСТІ розвитку ХУДОЖНЬО-ОБДАРОВАНОЇ ОСОБИСТОСТІ В ЮНОСТІ |
Other Titles: | ВІСНИК НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка |
Authors: | Кривопишина, Олена Анатоліївна |
Keywords: | художня обдарованість, здібності до образотворчої діяльності, креативність, уява, дивергентне мислення, самоактуалізація, емпатія. |
Issue Date: | 2019 |
Abstract: | У статті відповідно до мети дослідження подано результати емпіричного аналізу психологічних особливостей розвитку художньо-обдарованої особистості юнацького віку. Методологічну основу дослідження формують положення системного підходу та системно-стратегічної концепції творчої діяльності, сутність якої полягає у тлумаченні творчості як органічної складової цілісного психічного потенціалу суб 'єкта, що є основою його діяльності. Наукова новизна полягає у тому, що уточнено та поглиблено зміст художньої творчості; з ’ясовано сутність поняття художньої обдарованості як детерміновану здатність особистості до естетичного пізнання, освоєння і творіння світу та виявлено форми її вираження. Виявлено, що художня обдарованість виражається у трьох формах: перша форма визначається набуттям суб'єктом внутрішньої художньо- естетичної дійсності в результаті її естетичного сприйняття; друга виражається у створенні нової художньої реальності шляхом трансформації естетичної дійсності в надчуттєве, тобто ідеальну художню форму та художні образи; третя відображена у презентації творчого продукту суспільству, впровадженні цього продукту в індивідуальну та колективну свідомість. Визначено зміст здібностей до образотворчої діяльності як відображення навколишнього у формі конкретних, чуттєво сприйманих зорових образів та виділено структурні компоненти: провідна властивість - художня уява, опорна властивість - гостра зорова чуттєвість (відчуття лінії, почуття пропорції, почуття симетрії) та спеціальна умілість руки, високий розвиток моторної функції з узагальненими вміннями, що закріпилися в системах рухів. Висновки: емпірично доведено, що художньо- обдарованим особистостям юнацького віку притаманний високий рівень розвитку дивергентного мислення, творчої уяви, високий та достатній рівень розвитку креативності, високий та середній рівень емпатії, високий та середній рівень самоактуалізації; встановлено значущі кореляційні зв’язки між складовими особистісної креативності, компонентами дивергентного мислення, здатністю до самоактуалізації, емпатією |
URI: | http://hdl.handle.net/123456789/6250 |
ISSN: | 263-9114 |
Appears in Collections: | 2019 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ст_Кривопишина_вісник_Чернігів_2019.pdf | стаття фахова | 533.21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.