Please use this identifier to cite or link to this item: https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/8349
Title: Небезпеки електромобілів та гібридних транспортних засобів
Other Titles: Dangers of electric and hybrid vehicles
Authors: Гаврись, Андрій Петрович
Лаврівський, Марян Зеновійович
Keywords: цивільна безпека
електромобілі
Issue Date: 2018
Citation: 1. Casey C. Grant (2010), Pozezna bezpeka ta riatyvalni robotu na electromobiliah i hybrudah [Fire Fighter Safety and Emergency Response for Electric Drive and Hybrid Electric Vehicles], USA, 135 p. 2. Kozyar B.O., Rets R.A. Sychevsky M.I. (2015), Analiz nebezpeku spruchunenuh hibrudnum avtomobilem pru vunuknenni dorozno-transportnoi prygody za joho uchasti [Analysis of the dangers caused by a hybrid vehicle in the event of a road accident following his participation], Рroblems and prospects for the development of safety of viability: Lviv: LSU LS, 127-128 p. [In Ukrainian]. 3. Official website of the International Clean Air Transportation Agency (The International council on clean transport (ICCT)). Access - https://www.theicct.org/ 4. Official site of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. Access : http://mvs.gov.ua/. 5. Havrys A.P., Skrupka A.V. (2018) Pidvushchennia kompetenciji ratuvalnukiv dlja likvidacii avariy za uchasti elektromobiliv u ramkah sluzhbovoi pidhotovky [Increasing the competence of rescuers for the elimination of accidents involving electric vehicles within the framework of official training], Actual questions of technogenic and civil security of Ukraine. Nikolaev: NUK, 141-143 p. [In Ukrainian]. 6. Ruzhitsky D.V., Loik V. B. (2017) Orhanizatsia provedenja avarojno-ratuvalnih robit z avtomobilamu hibrudamy [Organization of emergency rescue works with hybrid vehicles] Рroblems and prospects for the development of safety of viability: Lviv: LSU LS, 88-90 p. [In Ukrainian]. 7. Kovalchuk VM, Loik VB, Lozinsky Yu.R. (2014) Udoskonalenja ta provedenja avarojno-ratuvalnih robit pru reaguvanni na dorozhno-transportni prugodu [Improvement and implementation of emergency rescue operations in response to road accidents] Visnuk LSU LS №9: Ukraine, 7-13 p. [In Ukrainian]. 8. Dunbar Ya. (2005) Tehnika spasenija iz avtomobiley [The technique of salvation from cars] Netherlands: Holmatro indust Equipment, 255 p. [In Russian] 9. Havrys A.P., Skrupka A.V. (2018) Osobluvosta hasinja ta zahust ratuvalnukiv pru pozezah v elektromobilja [Features of the extinguishing and protection of rescuers in the fire in the electric vehicle] Problems and prospects of labor protection development, Lviv: LSU LS, 84-85p. [In Ukrainian]. 10. Haiduk M.O. (2016) Do pytannja hasinnja požež ta likvidaciji naslidkiv DTP pry učasti elektromobiliv ta hibrydnyx avto [On the issue of extinguishing fires and eliminating the consequences of an accident involving electric cars and hybrid cars] The theory and practice of extinguishing fires and eliminating emergencies,Cherkasy, AFSU, 33-35p. [In Ukrainian].
Abstract: В роботі проаналізовано дані про ефективність використання альтернативних джерел енергії, їх основні переваги та недоліки. Визначено, що найпоширеніша сфера впровадження нових джерел енергії є засоби пересування, а саме електромобілі та гібридні транспортні засоби. Наведені статистики виробництва електромобілів та гібридних транспортних засобів у світі за останні 10 років та наявність таких автомобілів в Україні. Розкрито значення термінів «електромобіль» та «гібрид» із зображенням їхніх технологічних схем та принципу роботи. Визначено, що на сьогодні найпоширенішими є літієво-іонні (Li-ion), нікель-метал-гідридні (NiMH) та свинцево-кислотні (PbSO4) батареї. Перелічено основні переваги та недоліки таких типів батарей і проведено їх порівняння. Розкрито основні небезпеки та ризики для рятувальників при виконанні аварійних та інших невідкладних робіт на транспортних засобах з електрорушійною силою. Зроблено висновок, що рекомендації від виробників не забезпечують послідовну, доступну та зрозумілу для рятувальників інформацію про ризики, які несе батарея чи транспортний засіб загалом. Наведено приклад окремого стандартизованого маркування транспортних засобів на електричному чи напівелектричному приводі, що ідентифікуватиме його, як небезпечний з точки зору високих напруг для рятувальників. Запропоновано в подальшому розробити уніфіковані рекомендації рятувальникам при гасінні, рятуванні та проведенні інших невідкладних робіт на електромобілях та гібридних транспортних засобах.
URI: http://sci.ldubgd.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/8349
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття НЛТУ 2018.pdf9.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.