Please use this identifier to cite or link to this item:
https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/17119Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Пархоменко, Володимир-Петро Олегович | - |
| dc.contributor.author | Лазаренко, Олександр Вікторович | - |
| dc.contributor.author | Конанець, Роман Миколайович | - |
| dc.contributor.author | Пархоменко, Руслан Володимирович | - |
| dc.contributor.author | Панчишин, Юрій Ігорович | - |
| dc.contributor.author | Фрис, Анастасія Романівна | - |
| dc.date.accessioned | 2025-12-26T07:41:36Z | - |
| dc.date.available | 2025-12-26T07:41:36Z | - |
| dc.date.issued | 2025 | - |
| dc.identifier.issn | ISSN 2078-4643 (print) | - |
| dc.identifier.issn | ISSN 2708-1389 (online) | - |
| dc.identifier.uri | https://doi.org/10.32447/20786662.46.2025.10 | - |
| dc.identifier.uri | https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/17119 | - |
| dc.description.abstract | Проблема. Підготовка пожежних-рятувальників є критично важливою для ефективного реагування особового складу ОРС ЦЗ на пожежі, аварії та катастрофи, але традиційні методи обмежені вартістю, ризиками для здоров’я, логістикою та недостатньою реалістичністю, що ускладнює навчання в умовах сьогодення. В умовах технологічного процесу гейміфікація підготовки пожежних-рятувальників може осучаснити класні заняття в системі службової підготовки, та замінити деякі практичні відпрацювання. Мета. Висвітлити можливості використання віртуальних тренувальних комплексів для осучаснення та гейміфікації в підготовці особового складу пожежно-рятувальних підрозділів ДСНС України. Методи дослідження. Аналітичний огляд наукових публікацій, експериментальних даних та електронних ресурсів щодо використання VR та AR-систем для підготовки пожежних-рятувальників. Основні результати дослідження. Описано вітчизняні (СИМ-1, СИМ-3, «Прасувальна дошка. Вогонь», «Електрична духовка») та можливості і переваги закордонних тренувальних комплексів (Fire&Flames, XpertVR, Rescue-Sim, PIXO VR, BullEx Attack, XVR, FLAIM Trainer, 4HelpVR) для включення їх у систему службової підготовки пожежно-рятувальних підрозділів ДСНС України. Запропоновано класифікацію сучасних віртуальних тренувальних комплексів та шляхи забезпечення ними підрозділів ДСНС України. Висновки та конкретні пропозиції авторів Гейміфіковані віртуальні комплекси є ключовим інструментом для модернізації класних занять в системі службової підготовки ДСНС України. Рекомендовано розробити національний стандарт стосовно тренувальних комплексів для підготовки особового складу пожежно-рятувальних підрозділів. Забезпечити завдяки міжнародній співпраці та грантовому фінансуванню (AFG, SAFER, Polska Pomoc, EU4Business) навчально-тренувальні полігони ДСНС України. Introduction. Firefighter-rescuer training is critically important for the effective response of Civil Protection Operational Rescue Service (ORS CZ) personnel to fires, accidents, and disasters. However, traditional training methods are limited by costs, health risks, logistical challenges, and insufficient realism, complicating effective preparation under contemporary conditions. With ongoing technological progress, the gamification of firefighter-rescuer training can modernize classroom sessions within the service training system and partially replace practical drills. Purpose. To highlight the opportunities for using virtual training systems to modernize and gamify the preparation of personnel in firefighting and rescue units of the State Emergency Service of Ukraine (SES of Ukraine). Methods. Analytical review of scientific publications, experimental data, and online resources on the use of VR and AR systems for firefighter-rescuer training. Results. The study describes domestic training systems (SYM-1, SYM-3, “Ironing Board. Fire”, “Electric Oven”) and highlights the opportunities and advantages of foreign training systems (Fire&Flames, XpertVR, Rescue-Sim, PIXO VR, BullEx Attack, XVR, FLAIM Trainer, 4HelpVR) for integration into the service training system of SES of Ukraine firefighting and rescue units. A classification of modern virtual training systems is proposed, along with pathways for equipping SES of Ukraine units with these technologies. Conclusion. Gamified virtual systems are a key tool for modernizing classroom sessions within the SES of Ukraine service training system. It is recommended to develop a national standard for training systems used in firefighter-rescuer personnel preparation and to equip SES of Ukraine training grounds through international cooperation and grant funding (AFG, SAFER, Polska Pomoc, EU4Business). | en_US |
| dc.language.iso | ua | en_US |
| dc.publisher | Вісник ЛДУ БЖД: зб. наук. праць. Львів: ЛДУ БЖД, 2025. №32. С. 165-178. | en_US |
| dc.relation.ispartofseries | 32; | - |
| dc.subject | гейміфікація | en_US |
| dc.subject | тренажери віртуальної реальності | en_US |
| dc.subject | підготовка пожежних-рятувальників | en_US |
| dc.subject | віртуальна реальність (VR) | en_US |
| dc.subject | доповнена реальність (AR) | en_US |
| dc.subject | службова підготовка | en_US |
| dc.subject | гасіння пожеж | en_US |
| dc.subject | непридатне для дихання середовище | en_US |
| dc.subject | gamification | en_US |
| dc.subject | virtual reality simulators | en_US |
| dc.subject | firefighter-rescuer training | en_US |
| dc.subject | virtual reality (VR) | en_US |
| dc.subject | augmented reality (AR) | en_US |
| dc.subject | service training | en_US |
| dc.subject | fire suppression | en_US |
| dc.subject | non-breathable environment | en_US |
| dc.title | Аналіз сучасних методів гейміфікації для підготовки пожежних-рятувальників | en_US |
| dc.title.alternative | Analysis of modern gamification methods for training firefighters | en_US |
| dc.type | Article | en_US |
| Appears in Collections: | 2025 | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Parkhomenko_Frys_Visnyk_2025.pdf | 2.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.