Please use this identifier to cite or link to this item:
https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/17067| Title: | ФРАЗЕОЛОГІЧНА РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ СЕМАНТИКИ ФЛОРОНІМІВ В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ |
| Other Titles: | PHRASEOLOGICAL REPRESENTATON OF FLORONYMS' SEMANTICS IN THE UKRAINIAN LANGUAGE |
| Authors: | Чернявська, Антоніна Вікторівна |
| Keywords: | флоронім, floronym фразеологізм, phraseologism семантика, semantics символічне значення, symbolic meaning |
| Issue Date: | 16-Oct-2025 |
| Publisher: | Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка. Наукові записки. |
| Citation: | Чернявська, А. В. (2025). ФРАЗЕОЛОГІЧНА РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ СЕМАНТИКИ ФЛОРОНІМІВ В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, 2(214), 291–304. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.2-37 |
| Series/Report no.: | Серія: Філологічні науки;2(214) |
| Abstract: | The study is an attempt to analyse the semantics of floronyms embodied in Ukrainian phraseological units. It has been revealed that the floronym barvinok (periwinkle) has the following semes: “beauty”, “youth”, “love”, “decoration”, associations with a young man, a beloved, a Cossack, a wedding, death, and can symbolise happiness, love, marriage, vitality, and eternity. It has been analysed that the seme “smell/fragrance” is dominant in the semantics of most floronyms, myata(mint) and vasylky (basil) in particular. In addition, the former is associated with beauty and happiness, while the latter is associated with death and weddings and serves as a symbol of life, youth, tenderness, beauty, modesty, and kindness.It has been determined that the floronym ruta (rue) has the seme “decoration”, and its semantic components serve as the basis for the proverbial embodiment of the binary oppositions “girl – woman”, “youth – old age”; it is associated with youth, a beautiful girl, and serves as a symbol of beauty, strict moral values, and marriage. The floronym under study may have a pejorative connotation, since in literature it is a symbol of longing for the homeland, oblivion, unhappy love and married life, and a meliorative association with Ukraine, its language, and striving for freedom. The floronym-binomial ruta-myata (rue-mint) creates an image of maiden chastity, while ruta y maruna (rue and feverfew) has the seme “remedy” and can be associated with illness and death. It has been researched that the floronym ryast (corydalis) is a symbol of life, it has the seme “health”, and its semantic components may provide the basis for the objectification of the binary oppositions “health – illness”, “life – death”.One of Ukraine's national symbols is the kalyna (guelder rose), whose blossoms are associated with motherhood and innocence. The beauty of Ukrainian women is expressed through figurative comparisons with the guelder rose. The symbolic meaning of the floronym lyubystok (lovage) has been established. It embodies love and is associated with happiness, beauty and romance. The associations of the floronym pivoniya (peony) with a beautiful girl have been identified, as well as its semes “blush”, “shyness”. The floronym cheremkha (bird cherry/Mayday tree) posesses the semes “aroma, fragrance, white colour” and is associated with inexperience. Buzok (lilac) can imply the colour blue, at the same time the white one symbolises modesty and family life. The floronym paslin (nightshade) is associated with suddenness, inappropriateness, and refuge, while the floronym shafran (saffron)contextually verbalises the assertiveness of women. As a result of metaphorisation, certain floronyms acquire an association with revolution. |
| Description: | Ця розвідка становить спробу проаналізувати семантику флоронімів, об’єктивованих у фразеологізмах української мови. Виявлено, що флоронім барвінок має семи: «врода», «молодість», «закоханість», «при-краса», асоціації з парубком, коханим, козаком, весіллям, смертю й може символізувати щастя, кохання, шлюб, життєстійкість, вічність. Проаналізовано, що сема «запах / пахощі» є домінуючою у семантиці біль-шості флоронімів, м’яти й васильків (базиліку) зокрема. Крім цього, перший асоціюється з красою й щастям, а другий – зі смертю й весіллям і слугує символом життя, молодості, ніжності, краси, скромності, доб роти.Встановлено, що флоронім рута має сему «прикраса», а елементи його семантики слугують основою для паремійної реалізації бінарних опозицій «дівчина – баба», «молодість – старість»; він асоціюється з моло-дістю, вродою, гарною дівчиною, є символом краси, суворих моральних цінностей, шлюбу. Досліджуваний флоронім може мати пейоративне забарвлення, оскільки в літературі він є символом туги за Батьківщиною, забуття, нещасливого кохання і подружнього життя та меліоративну асоціацію з Україною, її мовою, праг-ненням до волі. Флоронім-біном рута-м’ята створює образ дівочої цноти, а рута ймаруна (розмарин) має сему «ліки» та може асоціюватись із хворобою й смертю. З’ясовано, що флоронім ряст є символом життя, має сему «здоров’я», а його семантичні складники можуть слугувати основою для об’єктивації бінарних опозицій «здоров’я – недуга», «життя – смерть».Одним із національних українських символів є калина, і її цвіт асоціюється з матір’ю й невинністю. Краса українського жіноцтва вербалізується через образне порівняння з калиною. Встановлено символічне значення флороніма любисток, який утілює любов, асоціюється зі щастям, вродою й коханням. Виявлено асоціації флороніма півонія зі вродливою дівчиною, виокремлено семи «рум’янец», «сором», а флороназва черемха має семи «аромат, білий колір» і асоціюється з недосвідченістю. Бузок може імплікувати синій колір, а білий – символізує скромність та родинне життя. Флоронім паслін асоціюється з раптовістю, недо-речністю, прихистком, а флороназва шафран контекстуально вербалізує асертивність жіноцтва. Виявлено, що внаслідок метафоризації, певні флороніми набувають асоціацію з революцією. |
| URI: | https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.2-37, ISSN 2522-4085 https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/17067 |
| Appears in Collections: | 2025 |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 39 (1).pdf | Чернявська_стаття_Фразеологічна репрезентація семантики флоронімів в українській мові | 388.61 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.